Anyagcsere típusok ismertetőjelei

Szóval ez úgy van, hogy nem vagyunk egyformák, én is nézem, amikor jön hozzám egy vendég, hogy mi jellemző rá inkább. Melyik irányba hajlik el az egyensúlyból. Mert az a jó, ha egyensúlyban vagyunk, de a többség nem ott van. Két irányból nézzük, az egyik az idegrendszeri sajátosságok, a másik az emésztőrendszeri tulajdonságok.

A lassú égetésű egyéneket szénhidráttal gyorsítani kell, míg a gyors égetésűeket zsírral és fehérjével lassítani, hogy normál legyen. A viselkedésedből, a tested belső tulajdonságaiból, a gondolkodásodból pedig leszűrjük, hogy a szimpatikus (szénhidrát) vagy a paraszimpatikus (fehérje) oldalad a domináns.

 

fm4

 

A típus jellegét mindig az dönti el, mi a domináns rendszer a szervezetben!

Az egyensúlyi típus van a legszerencsésebb helyzetben, mivel ő anyagcsere sajátosságainál fogva nem „fehérje” és nem is „szénhidrát” típus – így az étkezéseknél közel egyenlő arányban kell mind a fehérjében, mind pedig a szénhidrátban gazdagabb élelmiszerekből fogyasztania.

 

  Életmódváltó Csomagok

 

Idegrendszeri dominanciával – szimpatikus típus

Néhány tipikus külső testi ismertetőjel:

  • hajlamos átlag alatti súlyra
  • inkább magasabb és vékonyabb
  • jól kidolgozott izmok, jó izomtónus, amelynél az izmok tisztán elkülönülnek
  • száraz, zsírszegény haj és bőr
  • vállak keskenyebbek, mint a csípő
  • szögletes, vagy hosszúkás koponya, arc
  • világosabb bőrű, sápadt
  • éber tekintet

 

Néhány tipikus pszichológiai ismertetőjegy:

  • a bal agyfélteke aktivitása  hangsúlyosabb
  • logikus-racionális szellemi beállítottság
  • nagyon jó koncentrációs képesség, gyors gondolkodás
  • érzelmileg hidegnek tűnik, nehezen fejezi ki érzelmeit
  • hamar felidegesíti magát, könnyen aggódik, ideges vagy ingerlékeny, hajlamos a dühkitörésre
  • gyakran túl aktív, nagyon motivált, siker- és célorientált
  • nem szereti a tömeget, elvan egyedül is, társaságban nehezen ismerkedik 

 

Bodywakes kerdoiv logo

 

Helytelen életmód és táplálkozás hatására az alábbi negatív következményekre számíthat:

  • túlsavasodás
  • bőrszárazság
  • emésztési zavarok, étvágytalanság  és gyomorégés
  • álmatlanság, ingerlékenység és idegesség
  • magas vérnyomás  és vércukorszint
  • erősebb a fertőzésekre való hajlam
  • Hangulatváltozások
  • fokozott vágy az édességekre

 

 Hormontípusok jellemzői

 

Nézzük, mi jellemző a lassú égetésű szénhidrát típusra:

Néhány tipikus testi ismertetőjel:

  • izomtónus-csekély, testileg inkább gyenge
  • bár kevés energiája van, az nem ingadozik
  • gyakran fázik, különösen a lábak és a kezek hidegek
  • csekély izzadságot termel
  • nem kedveli a zsíros ételeket
  • a gabonák szénhidrátok adnak neki energiát
  • kicsi étvágya van, ha mégis, akkor édességre
  • emésztési problémái vannak, mivel túl kevés gyomorsavat állítanak elő

 

Néhány tipikus pszichikai ismertetőjegy :

  • laza és higgadt 
  • az érzései kontroll alatt vannak
  • gyakran fáradt, letargikus
  • hajlamos a depresszióra, a reménytelenség érzésére, a negatív érzelmekre
  • kevésbé tud jól koncentrálni

 

 

Idegrendszeri dominanciával  – paraszimpatikus típus

Néhány tipikus testi ismertetőjel:

  • hajlamos túlsúlyra, nem tud könnyen lefogyni
  • inkább kisebb és szélesebb, mint a szimpatikus típus
  • bár erős, nagy izomtömeggel rendelkeznek, az izmok nem különülnek jól el
  • zsírosabb bőr, haj
  • kitartó, jó állóképességű
  • nedvesebb szemek, kicsi pupillák
  • kerekebb arc, koponya
  • kedveli a zsíros ételeket 

 

INGYENES TUDÁSANYAG!!!

 

Néhány tipikus pszichikai ismertetőjegy:

  • a jobb agyfélteke aktivitása  hangsúlyosabb, inkább érzelemgazdag, intuitív és kreatív beállítottságú
  • melegszívű, könnyen fejezi ki az érzelmeit, ismerkedős, könnyen köt barátságot, kedvelt és számos társadalmi érdeklődési köre van
  • csak ritkán gurul dühbe, inkább lassabb, jól átgondoltan (megfontoltan) és óvatosan cselekszik
  • érzelmileg stabil, de hajlamos a depresszióra
  • sok alvásra van szüksége

 

Helytelen életmód és táplálkozás hatására az alábbi negatív következményekre számíthat:

  • Hasmenés
  • túl nagy étvágy
  • letargia, motiváció hiánya, depresszió, habozó és tétovázó
  • a szexuális érdekeltség elvesztése
  • allergia, szénanátha
  • vércukorszint ingadozások
  • alacsony vérnyomás
  • Asztma
  • herpeszhólyagocskák, lázhólyagocskák
  • krónikus fáradtság
  • koncentráció gyengeség
  • zsíros haj

 

Életmódváltás személyre szabva!

 

Nézzük, mi jellemző a gyorségetésű  fehérje típusra:

Néhány tipikus testi ismertetőjel:

  • sok energiája van
  • ideges, könnyen ingerelhető, hiperaktív
  • alacsony a stressz toleranciája
  • vérnyomása magas
  • alacsony, erősen ingadozó vércukorszint
  • gyakran éhes
  • szénhidrátban gazdag reggeli után hamar éhes lesz

 

Néhány tipikus pszichés ismertetőjegy:

  • jól tud szervezni, de nem tudja befejezni, végigvinni a céljait
  • nem tudja az érzéseit kontrollálni, impulzív természetű
  • hajlamos mániás depressziós fázisokra
  • rosszul tud koncentrálni a dolgokra, mivel a gondolatai állandóan elkalandoznak, több irányba figyel egyszerre
  • aggódós, paranoiás
  • nagyon verseny-orientált

 

Az egyensúlyi típusnál mind az idegi- mind az emésztőrendszeri sajátosságok egyensúlyban vannak. Ők a vegyes étkezéssel tudják ezt az optimális állapotot megőrizni.

A fehérje típusoknak a tányérján nagyobb mennyiségben van a zsír és a fehérje, kevesebb alkalommal kell étkezniük. Ez azt jelenti, hogy napi 2-4 étkezéssel is jól elvannak, 30-40% fehérje, 20-30% zsír, és 30-40% szénhidrát kell a tányérjukra.

A fehérje típusok fehérje és zsír igényük fedezése miatt több húst és zsírt fogyasztanak, ezért nekik több idő kell ezeknek a megemésztéshez. Nagyon jót tesz nekik, ha két étkezés között több, mint 5-6 óra telik el. Az ő szerveztük  sejt szinten sokkal gyorsabban alakítja át energiává a szénhidrátokat. Emiatt a hasnyálmirigyük intenzívebben dolgozik. Ha túl sokszor étkeznek, ráadásul szénhidrátos ételeket, akkor a hasnyálmirigyük ki fog fáradni, és kialakul náluk a cukorbetegség. Ha folyamatosan ingerlik a hasnyálmirigyüket az inzulintermelésre, akkor a szervezetük nem fog hozzányúlni a zsírraktáraikhoz, hogy abból nyerje az energiát. Tehát, ha egy fehérje típus többször eszik keveset, akkor nagyon nagy lesz a valószínűsége annak, hogy elhízik és cukorbeteg lesz.

 

A szénhidrát típusoknak naponta többször kell kevesebbet enniük, ez napi 4-6 étkezést jelenthet, arányaiban pedig 45-60% szénhidrátot, csupán 30-25% fehérjét, és 15-20% zsírral.  Az ébredés után legkésőbb egy órával mindenképpen ajánlatos enni, hiszen fel kell tölteni a sejtjeinket megfelelő üzemanyaggal az optimális működéshez. Lehetőség szerint az elalvást megelőző 2-3 órával korábban étkezz utoljára, hogy ne terheld le az emésztőrendszeredet, amikor annak pihennie kell. 

Jelentkezz online vagy személyes konzultációra, hogy minél pontosabban megtudjuk állapítani, melyik típusba tartozol! 

 

Életmódváltó Csomagok

One thought on “Anyagcsere típusok ismertetőjelei”

Hozzászólások lehetősége itt nem engedélyezett.