» » »

Változókorban – a nagy tévedés

egyensúly

Amit eddig tudtál, hogy ha már elmúltál 40-45 éves, akkor jönnek majd a hőhullámok, a nem alvások és egyéb kínos tényezők. Van, akinél így, van akinél úgy jelennek meg a tünetek. Mit gondolsz mitől van ez? Leesett az ösztrogénszinted? Igen, ez igaz. Ezért elkezded pótolni? Miért? Tudod-e hogy melyik az a hormon, ami erről tehet és miként tudod megelőzni, megváltoztatni a kellemetlen tüneteket? Segítek!

A ciklusod így zajlik:
ca1211menopause_ovaries_217787
A ciklus elsőfelében ösztrogén túlsúly van, amit az agyalapimirigy vezérel. Az ösztrogén hatására megvastagszik a méhnyálkahártyája és bekövetkezik félidőben a tüszőrepedés. Termelődik a sárgatest, majd a progeszteron, azaz az anyahormon. Amikor a progeszteron hormon lecsökken, akkor jön meg a vérzés.  Ahhoz, hogy ez rendszeresen működjön kell a hormonegyensúly.  A progeszteron neve egyébként funkciójából származik: az az promoting gestation, jelentése a terhesség elősegítése.

Maga a progeszteron egy koleszterin származék, amely csak zsírban oldódik, vízben  csak kismértékben. A progeszteronnak sok-sok pozitív hatása van, leginkább az hogy véd az ösztrogén összes mellékhatásával szemben. Ezért a progeszteron szintet egészséges szintre kell emelni a szervezetben.

A progeszteron elsődlegesen a női menstruációs ciklusban, a terhesség elősegítésében és megtartásában játszik szerepet.  A nők testi lelki közérzetét befolyásolja, de sok más fontos feladata is van.

Azoknál a nőknél, akiknél az ösztrogén és a progeszteron szintje egyensúlyban van, az a változókor idején is együtt fog csökkenni, az egyensúly ekkor is fennmarad. A menopauza beálltával a szervezet hamar hozzászokik az új hormonszintekhez, mindenféle kellemetlen kísérő tünet nélkül; elmarad a menstruáció, de nem kíséri a folyamatot se hőhullám, se alvászavar, se egyéb nőgyógyászati probléma és szövődmény.
egyensúly
Azonban, ha már most nincs meg az egyensúly, azaz ösztrogéndominanciája van egy nőnek, akkor azt jelenti, hogy a hormonszinten csökkenése nem egyensúlyi állapotból indul.  Eleinte csak kihagy a menstruáció, ez jelenti azt, hogy elkezd csökkenni a progeszteronszint. Az ösztrogén ez alatt a folyamat alatt csak 50%-kal csökken, míg a progeszteron lenullázódik.    

Menopauza alatt könnyen kialakulhat depresszió, szorongás, hiszen a női szervezet természetes antidepresszánsa a progeszteron, amiből ilyenkor már nem termelődik. Éppen ezért a közérzet javításában a progeszteronnak nagy szerepe van.

A progeszteron nem tud úgy raktározódni, mint az ösztrogén. Ha ott van mellette 20-30-40-50% ösztrogén a zsírsejtjeink termeléséből, és még kívülről is kapunk xeno-ösztrogéneket a környezeti mérgekből, nem csoda, ha megjelenik az ösztrogén dominancia.

menopauza sport

A progeszteron kevésbé ismert hatásai:

  • Az egészséges oxigénszint elérésére ösztönzi a sejteket
  • Beállítja a szervezetben a cink és rézszintet
  • Előfutára a stresszhormon, azaz a kortizol termelésnek
  • Élénkíti a csontépítő sejtek tevékenységét, így véd a csontritkulás ellen
  • Elősegíti a pajzsmirigy hormonok hasznosulását
  • Segít, hogy a testzsírból energiát nyerj
  • Segíti a vizelet kiválasztást (az ösztrogén vízvisszatartást okoz)

 

line 1

 

spa_imageHogy jön ide a kortizol? Ne stresszelj! – ezerszer mondtam már! A stressz hatására a szervezeted kortizolt, kortizolt és még kortizolt termel. Ha “kifogy”, akkor a progeszteronból alakít át kortizolt. Ezt így érted 🙂 A rengeteg vérbe jutott kortizol mindent alárendel annak, hogy a szervezet bármit is energiává tudjon alakítani. Az agy azt az utasítást adja ki, hogy zárd le az inzulinreceptorokat! Így a glükóz, a cukor nem tud energiává alakulni, csak kering a véráramban, erre a hasnyálmirigy még több inzulint bocsát ki. A túl sok inzulin hatására “bekapcsol” egy gén, mely meggátolja a jelátvitelt az agyba. Az agy így nem érzékeli azt, hogy fogynia kéne. Te pedig stresszelsz, mert nem fogysz, mert nem esel teherbe, mert egy csomó olyan dolog történik veled, ami  miatt csak stresszelsz és így az ördögi kör bezárul.
Akkor megoldás? Szúúúúszááááá : ) Meditáció, kikapcsolás, pihenés! Legyen saját időd! Szánj magadra a napodból fél-egy órát, ami csak a tied! Figyelj az étkezésedre! Gyere el egy Mozdulj Anyu programra!

line 1

Szeretnéd, hogy segítsek? Online vagy személyes személyre szabott étrend és életmódtanácsadás!

A Mozdulj Anyu zárt csoportokban pedig szívesen látunk, ahol beszélgethetsz anyukákkal, akik szintén életmódváltásra adták fejüket. Vegyél részt edzéseinken, és gyere el teadélutánjainkra is!
 A Ye Nutrition oldalon a MOZDULJANYU kuponkódot használva 15% kedvezményt kaphatsz!
A Best-Body-Nutrition oldalon a MOZDULJANYU kuponkódot használva 5% kedvezményt kaphatsz!
A Fittmarket-Shopba kérlek itt regisztrálj, nézz körül és vásárolj kedvedre NoCarb termékeket, gluténmentes, cukormentes, laktózmentes, paleo élelmiszereket!

 

Share This Post:

Related Posts

Leave a comment

Name *

Email *

Website

Your comments *

INGYENES táplálkozási kérdőív

helyes táplálkozás beállításának alapvető szempontja, hogy nem vagyunk egyformák! Különbözünk idegrendszeri, emésztőrendszeri, hormonális beállítottságunk és egyéni érzékenységeinkben is. Ahhoz, hogy megtaláld a helyes utat, érdemes ismerned tested egyedi genetikai kódját és sajátosságait. Ennek egyik egyszerűsített formája a típus-kérdőív.

Kitöltöm a kérdőívet!

Sikersztorik

Kinőtt nadrágok, eltűnt centik, és lefogyott kilót gyűjteménye. Elégedett anyukák néhány mondata olvasható itt. Igazi motiváció neked is!

Nézd meg!

Ingyenes tudásanyag

Neked írtam a leggyakrabban előforduló kérdések alapján. Kalóriaszámolás, tápanyagok, arányok, mintaétrendek. Minden, amit tudnod kell az egészségedért!

Nézd meg!

Életmódváltó csomagok

Beszélgessünk az életmódról, ha megfogadod a tanácsaimat, egy hónap alatt akár 6 kilótól is megszabadulhatsz

nézd meg