Mellékvesék támogatása illóolajokkal

Ha a stressztől fogyni lehetne, akkor a nők nagyrésze már modell lenne 😉 De sajnos nem így van! A stressz az egyik legveszedelmesebb ellenségünk. Azt tapasztalom, hogy nem is nagyon tudják a nők, hogyan kellene kezelni és mit tehetnek azért, hogy ne merüljenek ki teljesen. Szükségünk van rátok!Nem engedhetjük, hogy a stressz legyőzzön titeket, úgyhogy picit segítek.

Kezdjük egy kis biológiával, hormonismeretekkel. Mi is az a mellékvese? Köze van a veséimhez? Igyekszem most is mindenki számára érthetően, szakkifejezésektől és latin szavaktól mentes ismertetést írni 🙂

A mellékveséknek mindössze elhelyezkedés szempontjából van köze a vesékhez, ugyanis a vesék felső csúcsán foglalnak helyet. Szintén páros szerv. A mellékvesét az agyalapi mirigy és az idegrendszer szimpatikus oldala irányítja. A mellékvese legfontosabb hormonja a kortizol, ami már biztosan ismerős.

A kortizol egy antistresszhormon, akkor termelődik ha tartósan ki vagyunk téve stressznek, ez lehet lelki, fizikai stressz is. Ilyen például egy elhúzódó és problémás házépítés, miközben a rokonoknál lakunk, vagy az állandó túledzettség, amikor azért edzünk naponta többször is, mert le akakunk fogyni, sőt az is, amikor éheztetjük magunkat – persze nem tudatosan – és vegetál a szervezetünk hangsúlyozom huzamosabb ideig. A kortizol életben tart minket, és ezeket a külső ingereket dolgozza fel, küzdi le, hogy mi a lehető legjobban érezhessük magunkat akkor is, ha folyamatosan stressz hatás alatt vagyunk. A kortizol miközben teszi a dolgát, emeli a vércukorszintet, növeli a vérnyomást és a pulzust. A laborban több lehetőség is van arra, hogy megvizsgáltassuk a kortizol szintet. Létezik a vizeletből, a vérből és a nyálból vett kortizol teszt. A vér és vizelet vizsgálat ad nekünk legpontosabb eredményeket. A kortizolnak reggel illik a legmagasabbnak lenni, hiszen ha nem termelődne reggel a kortizol, akkor nem tudnánk még felébredni sem az ágyból. Minden napszakban az ideális mennyiségre van szükség belőle. Mint a többi labor értéket ezt is a természetgyógyászatban, a prevenciós tanácsadás során nem úgy nézzük, mint a hagyományos orvoslásban, ahol csak a leírt értékhatárok a fontosak. Amikor kapsz egy labor leletet, és nincs rajta csillag, akkor azt mondod, minden rendben, közben ha jól megnézzük, láthatjuk, hogy a felső vagy alsó határértékhez közelít a kortizol értéke. Amikor már valamilyen irányba elhajolnak az értékek, akkor tehetünk a megelőzés érdekében. Ha elhajol valamilyen irányba az érték, akkor további teszteket is végezhetünk. Általában a tünetek és a feltérképezés megelőzi a vérvételt, tehát azt már tudjuk ilyenkor, hogy a páciensnek vannak gondjai, túl stresszes az élethelyzete, és vizsgálatokat javaslunk neki.

Ugyanis a mellékvese kimerülése, mely a kortizol termelésével függ össze, komoly gondokat tud okozni a ember életében, valamint további betegségeket, szervi megbetegedéseket tud okozni, például pajzsmirigy, petefészek. Az is előfordulhat, hogy egy cisztával állunk szemben, de azt még a mellékvese kimerülés a huzamosabb ideig fennálló túlzott kortizol termelés és ezáltal a mellékvese kifáradás okozta, hiszen minden hormontermelő mirigyünk kapacitása véges. A petefészekkel kapcsolatos problémák úgy alakulnak ki, hogy a kortizol elő-hormonja a progeszteron, tehát ha „elfogy” a kortizol akkor „lopjuk” a progeszteront.

Személyes konzultáció

Nézzük meg először, hogy milyen tüneteket tapasztalhatunk, ha a mellékvese túlműködik, azaz túl sok kortizolt termel:
– kisebb ütésektől is kék-zöld foltok alakulnak ki
– vizesedés, ödémásodás
– magas vérnyomás
– magas vércukorszint
– holdvilág arc
– kopaszodás a fejtetőn
– elhízás
– vékonyabb végtagok, a súlyfelesleg nagy része a hasi részre rakódik le
– gyenge izmok
– zsírpúp a gerincoszlop nyaki részén
– száraz bőr -> striák
– lassú sebgyógyulás
– fekélyes, pattanásos bőr
– nők esetében fokozott szőrnövekedés

Ha ez az állapot hónapokig folyamatosan fennáll, akkor a mellékvese egyre jobban kifárad és átmegy alulműködésbe, és az alábbi tüneteket okozza:
– kimerültség, erőtlenség
– reggeli nehéz ébredés
– gyakoribb megfázások (immunrendszer)
– izomgyengülés, állóképesség csökkenés
– érzelmi labilitás, lehangoltság
– csökkent nemi vágy
– memória és koncentrációzavarok
– hűvösebb végtagok
– csökkenő vérnyomás
– ingadozó vércukorszint
– magas pulzus
– menstruációs zavarok, anovuláció
– alvászavar, szorongással teli ébredés
– ételek erős sózása

Milyen típusba tartozom?

Társbetegségei:
– pajzsmirigy
működési zavara
– ösztrogéndominancia
– depresszió
– súlyos kimerültség
– Inzulinrezisztencia
– Leptinrezisztencia (hormonális elhízás)
– Magas vérnyomás
csontritkulás

Tudnod kell, hogy ez az állapot gyönyörűen és eredményesen javítható az életmódunkkal és táplálkozásunkkal.

Hormontípusok jellemzői

Az alábbi tevékenységeket tehetjük azért, hogy a mellékvesénket újra életre keltsük, vagy éppen csillapítsuk, tehát egy EGYENSÚLYT hozzunk létre.
– vegetatív idegrendszer kiegyensúlyozása (táplálkozási típusnak megfelelő étrenddel és életmódbeli szokásokkal)
– mellékvesét stimuláló ételek kerülése
– agyalapi mirigyet stimuláló ételek kerülése
– pajzsmirigy működésének támogatása
– vércukorszint stabilizálása
– ételintoleranciák figyelembe vétele
– stresszkezelés
– éjfél előtti alvás
– napközbeni pihenők
– relaxáció
– mellékvese támogató
táplálékkiegészítők használata

MELLÉKVESÉK TÁMOGATÁSA ILLÓOLAJOKKAL
A bazsalikom, mint a mellékvesék legfőbb segítője, támogathat abban, hogy a nap során felhalmozódott feszültségeket könnyebben viseljük. Stresszoldó hatása jól ismert, azonban azok számára is kifejezetten ajánlott, akiket az egyéb stresszoldó esszenciák álmosítanak, mint például a levendula.
Megtehetjük, hogy a nap során néhány alkalommal belélegezzük, vagy a fülkagyló, fülcimpa területére masszírozzuk, esetleg pulzuspontokra tesszük.
A bergamott hangulatjavító hatású, szintén oldja a stresszt és belső kiegyensúlyozottsághoz segít. Leginkább az olyan feszültségeinket simíthatjuk ki vele, amelyet egy tárgyalás, prezentáció, előadás jelenthet. Támogat a túlzott megfelelési kényszer nyomásából való felszabadulásban, s ezzel együtt segít hozzá a fokozottabb jólteljesítéshez. 
Egy nehéz munkanap után nem könnyű a pihentető alvás állapotát elérni. A levendula párologtatásával azonban közvetlenül hatunk a limbikus rendszerre, mely többek között alvásunk minőségét is befolyásolja, meghatározza. Akár a párnánkra is cseppenthetünk belőle, vagy mélyeket lélegezhetünk elalvás előtt az üvegből, hogy hamarabb érkezzen álom a szemünkre.