Edzés cukorbetegként

Kezdjük ott, hogy a lakosság nagy része elhízott, aztán ott folytassuk, hogy az elhízottak nagy része nem tudja, hogy inzulinrezisztenciája van, vagy már 2-es típusú cukorbeteg, mert nem jár rendszeresen szűrővizsgálatokra, a tünetek pedig annyira hétköznapiak, hogy rá lehet fogni mindenre. A stresszre, a munkára, arra, hogy tudja nem jól étkezik, a szomszéd is így néz ki, ugyanezeket érzi, tehát ennek így kell lennie, a kora is már megengedi, hogy a tünetek előjöjjenek, egyébként meg kit érdekel, neki így jó. Amíg egyszer nem esik össze és meg nem állapítják róla, hogy „Ja, kérem, maga cukros! Nem tudta?”

Töltsd le az ingyenes anyagot!

Cukorbetegként, IR-esként nagyon fontos a diéta betartása, ami egyénre szabott és nem a 160g-diéta. A 160g diétáról azt gondolom, amit sok minden másról is, hogy mindannyian mások vagyunk. Más a tünet, a más a kor, más a testsúly, más a testösszetétel, más az életritmus, más a munkahely, más minden-minden-minden. Tehát miért kell mindenkinek ötször-hatszor ennie, és miért kell mindenkinek 160g szénhidrátot elfogyasztania? És miért kell a hasnyálmirigyet állandóan ingerelni, három óránként? … Szóval most nem az étkezésről akartam írni, hanem arról, hogy az étkezés mellett a MOZGÁS is fontos.

A rendszeres testmozgás növeli az inzulinreceptorok érzékenységét, tehát a hasnyálmirigy által termelt inzulin le fogja végezni a dolgát, a cukrokat a megfelelő helyére szállítja, nem kering a vérben. Csökken a testzsír, tehát nő az inzulinhatékonysága, így javul az inzulinrezisztencia. Minél nagyobb a test izomtömege, annál több zsírt képest elégetni, annál több cukrot tud hasznosítani. Nő az izom cukorfelvétele, tehát normalizálódik a vércukorszint (inzulin nélkül!) Javasolt mozgás, minden másnap minimum(!) 30 perc testedzés.

Szerezd be a legtisztább vitaminokat!

Olyan mozgást válassz, amihez kedved van, de fontos, hogy ez ne csak futás legyen! A súlyzós, saját testsúlyos, cross-fitt, tabata, intervall edzések sokkal hatékonyabbak ebben az esetben (IS!!!).

Az intenzívebb edzés hatására nő az izomtömege, csökken a testzsír százaléka, zsírt és cukrot is használsz energiaként.

Saját magadnak kell kitapasztalni, hogy mikor érdemes a szénhidrátot fogyasztanod, edzés előtt, közben vagy után. Mindannyian mások vagyunk! Ezt neked kell megfigyelned. Mérd a vércukor szintedet edzések előtt, edzések után 40-60 perccel. Edzés után közvetlenül mért vércukorszint magas eredményt adhat, mert ilyenkor még dolgozik a cukor, épp „útközben” van a helyére.

Váltsatok együtt életmódot!

Javaslom a megfigyelés időszakában a pulzusmérő óra használatát! A megfelelő pulzustartomány is mindenkinél más. Van akinek eleve magasabb a nyugalmi pulzusa, tehát neki nyilván magasabb is lesz a javasolt pulzus intervallum.

Maximális pulzusszám kiszámolása: az életkort és az edzettséget figyelembe vevő ismert képlet, melyet a Runners World magazin is javasol a max pulzus meghatározására, a Miller formula: Maximális pulzus = 217 mínusz (0,85 × életkor); mínusz 3 ha 30 év alatti elit atléta; plusz 2 ha 50 év körüli elit atléta; plusz 4 ha 55 év feletti elit atléta. Tehát egy 36 éves férfi sportoló max pulzusa a fenti képlet szerint: Max pulzus = 217-(0,85×36)=186,4.

A nyugalmi pulzust pedig egy nyugodt éjszaka után, nem ébresztő órára kelve, még fekve maradva kell mérni. Tedd a pulzusodra az ujjad és egy percig figyeld, hogy mennyit számolsz. Ez akár 40 is lehet, ne ijedj meg.

A két érték alapján a 75%-os értéket így számolod ki:

A maximum pulzust és a nyugalmi pulzust egymásból kivonjuk, így a 75%-os értéket a következő számítással kaptuk meg: (186,4-40) x 0,75 + 40 = 149,8 , tehát 150.

Mint ez is mindenkinél más, de általában a 60-80% közötti pulzusszámon végzett edzést szoktuk javasolni.

Válassz a csomagok közül!

Csoportos óráimra várlak szeretettel, melyek tabata, intervall, sajáttestsúlyos edzések, tehát a fentiek alapján hívhatnám ideális IR-edzésnek is 😉

Ebben a bejegyzésben is jó sokszor leírtam, hogy mind mások vagyunk, tehát ha személyre szabott étkezési javaslatot szeretnél, akkor a már jól ismert elérhetőségeimen keress fel. Az életmód- és táplálkozási iránymutatás a világ bármely pontjáról elérhető, hiszen online is lehetséges a konzultáció, a kommunikáció!

Így dolgozom én! >>> Ez vár rád!