Nyugodjál meg, attól majd megnyugszol

Megfigyelted már, hogy amikor stresszhelyzetbe kerülsz, akkor hogy változik a légzésed?

Felgyorsul és hangosabb lesz, igaz?

Ha most veszel egy mély lélegzetet, akkor a többség a száján keresztül a mellkas felső részéből indulva szinte sóhajt egyet. De hogy éreznéd magad, ha ezt a szájon át történő légzést hosszabb ideig alkalmaznád? Valószínűleg szédülnél.

A stressz hatására valóban többet lélegzünk, sóhajtozunk, szájon át lélegzünk, főleg, ha közben még beszélünk is, hangosabb lesz a légzésünk és szabálytalanná válik. Mit kell tennünk?

Lassítsd le a légzésed, ha lehet kerüld a sóhajtozást, lélegezz rekeszizomból orrodon keresztül, csendesítsd el a levegővételed, lassan, finoman, nyugodtan csendben vegyél levegőt.

Az orr egy nagyon fontos szervünk, a légzőrendszer része és melegíti, párásítja valamint szűri a beérkező levegőt. Nitrogén-monoxidot szállít a tüdőbe és a vérbe, segít a vér oxigenizációjában és a légutak megnyitásában. A nitrogén-monoxid antivirális és antimikrobiális tulajdonsággal bír, ezért ő jelenti az első védővonalat a mikroorganizmusokkal szemben, továbbá nagyon fontos szerepet lát el a tüdőben lévő vérgázok egyensúlyának fenntartásában is.

Mivel az orrjáratban magas a nitrogén-monoxid koncentrációja, mindenképpen az orrodon keresztül kell lélegezned, ha szeretnéd, hogy ez a fontos gáz minden pozitív hatása érvényesüljön. Szájlégzés esetén kimarad az orr a légzés folyamán, így csökken a nitrogén-monoxid szerepe.

A nyugtató orrlégzéshez semmi mást nem kell tenned, csak finoman orrodon belélegezni körülbelül négyig számolsz lassan magadban „be-lé-leg-zem” majd egy fél másodpercre bent tartod, ez egy pislogásnyi idő, míg a belégzésről átváltasz a kilégzésre, közben ellazítod a vállaidat, a mellkasodat és a hasizmaidat. Lassan és hosszan kilélegzel orrodon keresztül. Ne erőltesd a kiáramlást. A rekeszizom, a tüdő, a bordák rugalmassága segít neked, hogy egy természetes kilégzést hozz létre körülbelül szintén négyig, vagy ha ügyes vagy, akár hatig is számolsz közben „ki-léé-le-eg-zem-mm” Ezt ismételd pár percen át.

A légzés gyakorlása váljon mindennapossá. Illeszd be a napodba több pontra ezt a gyakorlást. Reggel ébredéskor a friss levegő csodákra képes, feltölt energiával és minden sejtedet átjárja. Este lefekvéskor pedig segít az elalvásban, megnyugtat elcsendesít.

Szeretettel ajánlom Patrick McKeown könyveit, van köztük már gyerekeknek szóló is Varázslégzés címmel.