Nem érzed jól magad? – inzulinrezisztencia

Amikor nem tudod, hogy mi a bajod, mert nincsenek különösebb tüneteid, de valahogy te nem érzed jól magad, az nem jelenti azt, hogy nem kell foglalkozni vele.


Az inzulinrezisztencia is egy ilyen állapot. Valami nem jó, és te bármit teszel, nem is lesz jobb, pedig az alkalmazott módszerek eddig beváltak.


Nem feltétlenül kell édességfüggőnek lenni ahhoz, hogy valaki inzulinrezisztens legyen, az sem meghatározó, hogy hány éves vagy, és az sem, hogy elhízott vagy-e.

Attól, mert az évente mért reggeli labor eredményedben a mért glükóz értéked 6,1 alatt van, az nem jelent semmit sem.

Szóval mi lehet még az oka, ha mondjuk nem a folyamatos édesség-evés?

  • A stressz, ami manapság már alap, és van mindenkinek, csak kinek több és nehezebb, kinek pedig kevesebb és könnyebb.
  • Rossz emésztőrendszer, bélgyulladás, bélnyálkahártya irritáció
  • ásványi-anyag hiány
  • a bélbaktériumok egyensúlyának felborulása
  • a nem jól időzített vagy túl gyakori (szénhidrátban gazdag) étkezések
  • a sok feldolgozott élelmiszer fogyasztása

Alap, hogy a szénhidrátok nem csak a csokit és a nápolyit jelentik, hanem a tésztát, a rizst, a keményítőben gazdag zöldségeket (krumpli, sütőtök, édesburgi…) a gyümölcsök, az aszalt gyümik, a gabonák (kenyér, müzli, zabpehely, rizs, köles, bulgur és ilyesmik) Persze ezeken kívül a paradicsomban is van szénhidrát, de itt most csak azokat emeltem ki, amelyekben igen magas a szénhidrát tartalom.

Mik azok a tünetek, amik amúgy nincsenek, mert mindenkinek is vannak, tehát nem is olyan fontosak. (Ugye, hogy a szomszéd és a barátnőd is pont ezekkel küzd?!)

  • alvás problémák, ami lehet az álmatlanságtól az azonnal rögtön bárhol elalvásig minden.
  • Immunrendszer gyengülése, gyakoribb megbetegedések és lassúbb gyógyulás
  • fura érzés, remegés, heves szívdobogás
  • fejfájás akár migrénes jellegű
  • vérnyomás, ami vagy alacsony, vagy magas, vagy váltakozva mindkét fajta
  • korai menopauza, rendszertelen menstruáció (és innen simán lehet ez mind a változókori tünetegyüttes is)
  • olyan pattanások, melyek utoljára tinikorodban voltak
  • hajhullás, körömrepedezés
  • hiszti, sárkányoskodás, ami a végtelen kedvességgel váltakozik, néha sírással, tányérdobálással tarkítva
  • el is lehetsz hízva, meg nem is, amúgy meg ez a enyhén elhízott skinny fat test is simán lehet IR
  • … és most már legyen elég, nem tartom tovább a tükröt neked.

Oké, akkor most az azért dobjon egy lájkot, akinek ezekből legalább 3-4 tünet megszépíti az életét.

Ezekhez pedig azonnal dukálnak a „szuper jó-szomszédi” tanácsok is, mely szerint

  • egyél napi 160 gramm szénhidrátot (te is 56 kilósan és te is 95 kilósan, meg te is 23 évesen, meg te is 55 évesen, hiszen az IR az IR és kész!)
  • Egyél naponta 5-ször, vagy ehetsz 6-szor is, a lényeg, hogy nehogy ne egyél.
  • Mindenhol mérd a vércukrodat, mert ha nem méred már nem is ehetsz, akkor attól stresszelj, ha megméred és fogalmad sincs, hogy magas, vagy alacsony, vagy épp jó, akkor meg attól stresszelj.
  • Semmi gond nincs, ott az a sok light meg fitt feliratos kaja, majd csak fogsz tudni enni valamit, de pont vettem diétás XL kakaós csigát, kérsz?
  • Számold a kalóriákat és ne egyél többet 1200 kalóriánál (te is, meg te is, meg ő is)
  • Na, az a sok zsír, azt kell elkerülni, mert a végén a koleszterined is magas lesz!


Sajnos ezen tanácsok többsége nem helyén való. Mindannyian mások vagyunk, ha az emésztőrendszerünk ugyanúgy-is működik biológiailag, vannak bennünk különbözőségek, melyek okot adnak a személyre szabott táplálkozásnak. Ez nem azt jelenti, hogy én írok neked egy személyre szabott étrendet, hanem azt, hogy egy konzultáció alkalmával sok-sok kérdésre kapok választ, megismerlek, feltérképezlek, segítek elindulni egy önismereti úton. Ezen az úton az étkezéshez kapcsolódó szokásaidat, berögzüléseidet fogod megfigyelni és abból fogod te, az én tanácsaim alapján megtalálni a neked legjobb, legkézenfekvőbb, legmegvalósíthatóbb táplálkozási szokásrendszert létrehozni. Így válik az életmódváltás nem fogyókúrává, nem koplalássá, és nem szenvedéssé, hanem egy izgalmas kalanddá, ahol hétről hétre újabb dolgokat fedezel fel magaddal kapcsolatban.